Overslaan en naar de inhoud gaan

De Luisterlijn

Zorg

Over dit initiatief

De 1500 getrainde vrijwilligers van de Luisterlijn bieden dag en nacht, 365 dagen per jaar, een anoniem luisterend oor aan iedereen die daar behoefte aan heeft, via telefoon, chat en e-mail. Aandacht is een steeds schaarser goed in onze samenleving. Daarnaast zijn er steeds meer mensen in Nederland die kampen met psychische problemen, relatieproblemen en eenzaamheid. Ook zijn de wachtlijsten in de GGZ lang. De vrijwilligers van de Luisterlijn bieden mensen een luisterend oor. Dat biedt rust, ordent gedacht en een plek om je hart te luchten. Zelfs ’s nachts en tijdens de feestdagen, waar vrijwilligers hun eigen kerstdiner en oud en nieuw laten schieten om er voor iemand te zijn die ze niet eens kennen. Onze visie is dat vrijwilligers het verschil maken. Dit werk kan alleen door hen gedaan worden. Als het door betaalde krachten gedaan zou worden, zouden er andere belangen in het spel zijn zoals het maken van een behandelplan en is er geen gelijkwaardig mens-tot-mens contact. En juist dat gelijkwaardige gesprek is wat wij bieden. Een toegankelijke, anonieme, drempelloze plek om alles te zeggen wat je niet kwijt kunt of wilt in je eigen omgeving.

Ons vrijwilligersbeleid

De vrijwilligers zijn het hart van onze organisatie. Zij bloeien helemaal op als zij van een van onze bellers of chatters terughoren wat een gesprek voor hen heeft betekent. Dit is dan ook het allerbelangrijkste wat wij doen: complimenten geven, vanuit onszelf, maar nog belangrijker: complimenten vanuit hulpvragers doorgeven. Deze komen bijv. binnen via kaartjes of via complimenten op de website, op anonieme wijze. Daarnaast zijn de begeleiders van de vrijwilligers van groot belang. Zij zijn er dag en nacht als achterwacht voor de vrijwilligers, net zoals de vrijwilligers er ook dag en nacht zijn voor degenen die ons zo hard nodig hebben. Daarnaast waarderen wij ze natuurlijk ook via uitjes, kleinigheidjes en een kerst- of nieuwjaarsborrel. Echter merken we dat dit lang niet het belangrijkste is. Juist die persoonlijke aandacht die wij voor de vrijwilligers hebben, maakt dat ze zich gewaardeerd voelen. Daarnaast bieden wij ze ook vaak deskundigheidsbevordering, wat ze ook erg waarderen. Denk aan themabijeenkomsten en trainingen.

Hart voor vrijwilligers

Onze organisatie hecht veel waarde aan diversiteit. Bij ons kan iedereen vrijwilliger worden, van vuilnisman tot directeur. Wat overeenkomt tussen de vrijwilligers, is het feit dat ze een groot hart hebben en ruimte in hun hoofd en agenda om te luisteren naar anderen. We werven op veel verschillende manieren, zoals via-via, maar ook via hogescholen om studenten als vrijwilliger te binden. Daarnaast ook via vernieuwende samenwerkingen, zoals met Ahold, post-actieven van ABN-AMRO en Mezzo. Wij werken op innovatieve wijze aan deskundigheidsbevordering van de vrijwilligers, aangezien wij dit jaar vernieuwend bezig zijn gegaan met het opzetten van een e-learning. Deze e-learning combineren we met praktijkbijeenkomsten om de deskundigheid van de vrijwilligers te vergroten. Wij hebben vrijwilligers die een jaar blijven, maar daarnaast hebben we ook veel vrijwilligers die langer dan 10 jaar blijven. Zelfs een aantal vrijwilligers die al 40 jaar verbonden zijn aan onze organisatie. Zij laten nog altijd hun eigen kerstdiner en oud en nieuw feest schieten om er te zijn voor een ander, die zij niet kennen.  En dat vinden we maar al te bijzonder!

De Luisterlijn